^ Do góry

PUBLICZNE GIMNAZJUM W PRZEWORNIE

ul. Kolejowa 4D | 57-130 Przeworno | 
Tel. 748102109 | gmprzeworno@poczta.onet.pl

Odwiedziny

176128
DzisiajDzisiaj53
WczorajWczoraj203
W tym tygodniuW tym tygodniu466
W tym miesiącuW tym miesiącu7924
WszystkieWszystkie176128

TEMATY PROJEKTÓW EDUKACYJNYCH W PUBLICZNYM GIMNAZJUM W PRZEWORNIE W ROKU SZKOLNYM 2013/2014

 

Lp.

Nauczyciel

Temat

Problem

Sposób realizacji

1.

mgr Dominika Toporowska

- j. polski

1. Od Ronalda do Batmana- motyw herosa od antyku

do współczesności.

Jak zmieniała się postać herosa na przestrzeni wieków?

 - wykonanie plakatu przedstawiającego wybranego bohatera,

-prezentacja multimedialna ukazująca cechy charakterystyczne superbohatera danej epoki

2. Żargony zawodowe we współczesnej polszczyźnie.

Jakie są cechy charakterystyczne języka wybranych grup zawodowych?

(np. lekarzy, policjantów, informatyków)

-stworzenie słowniczka żargonu wybranych grup zawodowych,

- prezentacja multimedialna poprzedzona wykładem

3. Czy młodzież Gimnazjum Publicznego w Przewornie czyta poezję?

Czy istnieje zainteresowanie poezją wśród młodzieży?

- badanie ankietowe, analiza wnioski,

-artykuł do gazetki szkolnej.

4. Postać zbrodniarza

w literaturze.

Który zbrodniarz literacki jest postacią najbardziej kontrowersyjną?

- wybranie trzech postaci zbrodniarzy,

- stworzenie listów gończych,

- odtwarzanie śledztwa (motywy ślady, zbrodni, przebieg)

- wybór najbardziej kontrowersyjnego zbrodniarza,

- proces ( wcielanie się uczniów w role: oskarżonego,        obrońcy, oskarżyciela, sędziego, świadka).

 

5. Reklama, jako narzędzie manipulacji.

 

 

Jakie techniki manipulacyjne dominują w reklamie?

- wykład,

- prezentacja multimedialna,

-stworzenie reklamy (z wykorzystaniem technik manipulacyjnych) promującej Gimnazjum Publiczne w Przewornie.

2.

mgr Edyta Szpak

- j. polski

1. Stwórz panteon najwybitniejszych wśród młodzieży Polaków

XX/XXI w.

 

Kto z Polaków żyjących na przełomie XX/XXI w. zasługuje na miano wybitnej osobowości i dlaczego?

 

- ankiety i wywiady przeprowadzone wśród rówieśników dotyczące wybitnych osobowości

 - wytypowanie dziesięciu i opracowanie wyników w formie albumu lub prezentacji multimedialnej.

2. Od tabliczki glinianej do książki elektronicznej.

 

Jak zmieniała się książka na przełomie dziejów ?

     

opracowanie albumu dotyczącego historii książki i przygotowanie prezentacji multimedialnej na ten temat

3. Moje imię to ja

Jakimi przyczynami kierują się rodzice przy nadawaniu imion swoim dzieciom?

Jakie imiona wiodą prym w rankingu najpopularniejszych?

- ankiety i wywiady dotyczące przyczyn wybierania  imion dla potomstwa

- opracowanie raportu i katalogu najpopularniejszych imion.

4. Z frazeologią za pan brat!

 

Co uczniowie wiedzą na temat związków frazeologicznych?

 

- przygotowanie i przeprowadzenie quizu dla uczniów gimnazjum

5. W zwierciadle satyry, czyli szkolny kabaret.

 

Czym jest kabaret i jakie są jego cele?

 

- opracowanie tekstu  kabaretu, przydzielenie ról, przygotowanie scenografii, strojów

- występ przed publicznością

3.

mgr Ewa Nahajło

- j. niemiecki

1. Jeżeli nie do Berlina to 50mg viagra gdzie?

 

 

Jak zorganizować niebanalną wycieczkę krajoznawczą?

 

 

- przygotowanie miniprzewodnika lub mapy miejsc mało znanych

- przygotowanie broszury reklamowej dla tego miejsca

 

2. Moja niemiecka książka kucharska.

 

Jak smakują potrawy niemieckiej kuchni?                                                         

Przedmiotem badań będzie zdobycie informacji o  potrawach w wybranym regionie Niemiec, Austrii lub Szwajcarii.

 

- wyszukiwanie upodobań kulinarnych  w książkach i czasopismach

- przygotowanie i przedstawienie  wyników w wybranej przez siebie formie (np.  mini- książka kucharska w wersji papierowej lub elektronicznej)

 

3. Jak gimnazjalista język niemiecki w przyszłości wykorzysta ?

W jakich sytuacjach możliwe będzie zastosowanie znajomości języka w praktyce?

 

-  korespondencja  z rówieśnikiem  niemieckojęzycznym

-  przygotowanie mini - czasopisma niemieckojęzycznego

 

4. Niemieckie przysłowia i ich polskie odpowiedniki.

 

Czy polskie przysłowie i jego niemiecki odpowiednik mają zawsze to samo znaczenie ?

 

- wyszukiwanie informacji  z książek, czasopism

 - przedstawienie wyników   w formie prezentacji multimedialnej lub innej

 

 

5. Podobieństwa i różnice w słownictwie  niemieckim i angielskim (dom, rodzina, szkoła lub inne wybrane przez uczniów)

 

Meine Schwester - my sister  - czy podobieństwa  ułatwiają czy utrudniają  zapamiętywanie słówek?

I know - ich weiß    - w jakim stopniu różnica znaczenia słów wpływa na ich przyswajanie?

-wyszukiwanie słów i zwrotów utworzenie i przedstawienie słowniczka niemiecko-angielskiego lub w innej formie

 

4.

mgr Aleksandra Diduch – Kozioł

- j. niemiecki

1. „Śladami przeszłości”- pozostałości kultury niemieckiej na terenie powiatu strzelińskiego.

Czy na terenie naszego powiatu dostrzegamy ślady historii, architektury i kultury niemieckiej ?

Analiza źródeł historycznych, zebranie galerii fotograficznej; prezentacja multimedialna

 

2. Wpływ sąsiadów na kształt współczesnego języka polskiego- zapożyczenia z j. niemieckiego

Czy w naszym j. polskim istnieją zapożyczone słowa z j. niemieckiego? W których regionach Polski jest zapożyczeń najwięcej?

Wykonanie broszury- informatora, prezentacja multimedialna

 

3. Historia powstania marki samochodu Volkswagen.

 

Dlaczego Volkswagen stał się samochodem ludu?

Analiza dokumentacji, literatury, artykułów; prezentacja multimedialna z wykorzystaniem fotogalerii

 

4. Jak świętują Niemcy, a jak Polacy?

Czy istnieją podobieństwa w obchodzeniu świąt  w Polsce i Niemczech? Więcej nas różni czy łączy?

Przedstawienie wyników w formie prezentacji

 

5. Stolice krajów niemieckojęzycznych.

 

Co łączy stolice krajów niemieckojęzycznych? Czy można wśród tych miast zauważyć podobieństwa kultury i sztuki? Czy mają wspólną historię?

Analiza literatury, albumów; przedstawienie wyników w formie prezentacji

5.

mgr Dominika Jurasz

- j. angielski

1. Five days in London. (Pięć dni w Londynie – moja wymarzona wycieczka).

Jaki jest najlepszy sposób poruszania się po Londynie?

Co warto zobaczyć w Londynie?

Jakie są najciekawsze miejsca i obiekty w Londynie.Gdzie mieszka rodzina królewska?

Opisanie oraz przedstawienie zabytków i ciekawych miejsc w Londynie na podstawie analizy informacji z przewodników, encyklopedii,  informacji w Internecie.

Przygotowanie prezentacji multimedialnej na temat ciekawych miejsc w Londynie.

Przygotowanie małego poradnika i przewodnika turystycznego w formie papierowej.

 

2. Jaka jest znajomość języków obcych w naszej gminie ?

Czy mieszkańcy gminy znają języki obce?

Do jakiego celu wykorzystują znajomość języków obcych?

W jakiej grupie wiekowej są ludzie znający języki obce?

Przygotowanie i przeprowadzenie ankiet, wywiadu dotyczącego znajomości języków obcych w naszej gminie.

Opracowanie danych za pomocą diagramów procentowych.

Przedstawienie wyników w postaci artykułu do lokalnej gazety i prezentacji multimedialnej.

 

3. Wtrącenia i zapożyczenia słownictwa angielskiego w języku polskim.

Ile  słów angielskich używamy na co dzień?

Czy ludzie znają znaczenie i pochodzenie tych słów?

Jaki wpływ ma język angielski na język polski?

Jakie są słowa, które nie mają odpowiednika polskiego?

Przeprowadzenie ankiety wśród uczniów oraz mieszkańców naszej gminy.

Analiza ankiet i opracowanie wyników w formie prezentacji multimedialnej oraz małego słowniczka angielsko-polskiego

 

4. Stany w Stanach Zjednoczonych.

Ile jest stanów w USA?

Jakie są ich najśmieszniejsze i najdziwniejsze przepisy prawne?

Jakie są w nich największe miasta?

Szukanie informacji w Internecie, encyklopediach, przewodnikach turystycznych.

Opracowanie wyników i przedstawienie ich w prezentacji multimedialnej.

 

5. Prezydenci USA.

 

Ilu było prezydentów USA?

Jaki wpływ wywarli na ekonomię Stanów Zjednoczonych?

Co znaczącego dokonali podczas swojej kadencji?

Jak długo trwa elektorat prezydenta USA i ile razy może być wybierany?

Jak odbywają się wybory w Stanach Zjednoczonych?

Wyszukiwanie informacji w książkach, podręcznikach, w Internecie, stworzenie prezentacji multimedialnej.

6.

mgr Grażyna Tosik

– historia i WOS

1.Polscy laureaci nagrody Nobla.

Jakie osiągnięcia w różnych dziedzinach nauki dały Polakom nagrody Nobla ?

Forma dowolna, np. prezentacja multimedialna, poczet noblistów

 

2.„Życie w słoiku” – rzecz o Irenie Sendlerowej.

Kim była Irena Sendlerowa i czego dokonała ?

Forma dowolna, np. wystawa, album, prezentacja multimedialna

 

3.Wielkie bitwy i kampanie starożytności.

Jaki był przebieg największych kampanii i bitew i co z tego wyniknęło?

Forma dowolna, np.  albumy z reprodukcjami rycin, obrazów,  referaty, prezentacje multimedialne

 

4.Nauczyciele, którzy uczyli naszych dziadków, rodziców i nas w szkole- historia i teraźniejszość.

Jak zmieniał się obraz nauczyciela na podstawie relacji dziadków, rodziców i nas?

 

Forma dowolna, np. plakaty, albumy z reprodukcjami zdjęć, rycin, obrazów, prace plastyczne, referaty, prezentacje multimedialne

 

5.Najważniejsze wynalazki człowieka na przestrzeni dziejów.

Jaki wpływ na życie człowieka miały jego wynalazki ?

Który wynalazek jest najważniejszy i dlaczego?

Forma dowolna, np. plakaty, albumy z reprodukcjami zdjęć, rycin, obrazów, prace plastyczne, referaty, prezentacje multimedialne

7.

mgr Krystyna Horwat

1.Bądź mądry – oszczędzaj!!

 

 

Na czym polega praca banku?

Jak założyć lokatę i zdobyć kredyt? Jak nalicza się odsetki?

 

 

- Zdobywanie wiedzy z książek, katalogów, wywiadu w banku, itp.

- Przedstawienie projektu w formie prezentacji multimedialnej (lub prezentacja plus film), słownik
z terminami.

 

2.Co nam dali greccy uczeni?

Kto należy do najbardziej wybitnych greckich uczonych? Jaki jest ich życiorys, dorobek i osiągnięcia naukowe?

 

  • Zdobywanie wiedzy z książek, katalogów, wywiadu, itp.
  • Przedstawienie projektu w formie prezentacji multimedialnej (lub prezentacja plus film), słownik
    z terminami.

 

 

3.Przygoda z liczbą π.

 

Co to jest liczba π ?

 

 

  • Zdobywanie wiedzy z książek, katalogów, Internetu, wywiadu, itp.
  • Przedstawienie projektu w formie prezentacji multimedialnej (lub prezentacja plus film), słownik
    z terminami.

 

4.Wielcy matematycy (historia matematyki).

 

Jak wyglądało życie „wielkich umysłów” matematycznych ?

Przedstawienie projektu w dowolnej formie. Prezentowanie zdjęć, filmu.

 

 

5.Przykłady symetrii w naszym otoczeniu.

 

Uczeń wyszuka w literaturze przykłady budowli i przedmiotów mających symetrię, zauważy zależność matematyczną w otaczającym go świecie.

Przedstawienie projektu w dowolnej formie, przedstawienie zdjęć, opis.

8.

mgr Balbina Morawska

- matematyka,

fizyka

1. Czy znasz sławnego polskiego matematyka?

Zbieranie informacji o sławnych polskich matematykach

Prezentacja multimedialna, gazetka

 

2. Czy matematyka może mieć wpływ na nasze zdrowie?

Zbieranie informacji odnośnie zdrowego odżywiania, przygotowywanie formuł przeliczających kalorie

Pokaz plakatów, broszur i innych form prezentacji

 

3. Kto i po co wymyślił matematykę?

Zdobycie odpowiedniej wiedzy o motywach rozwoju matematyki

Forma graficzna (plakaty, albumy, komiksy, prezentacje)

 

4. Ile matematyki jest w parkietażach?

Odkrywanie geometrii z ciekawej strony

Prezentacja multimedialna, album, plakat

 

5. Piorun- ciekawym zjawiskiem?

Zbieranie informacji o prądzie elektrycznym i zjawiskach elektrycznych.

forma graficzna (plakaty, albumy, prezentacje)

 

6. Jak artyści widzą zjawiska fizyczne?

Zbieranie i przetwarzanie informacji o istnieniu fizyki w literaturze, sztuce

Prezentacja multimedialna dotycząca twórczości z wykorzystaniem zjawisk fizycznych

9.

mgr Magdalena Madej

- biologia,

chemia

1. AIDS – dżuma XXI wieku.

Dlaczego coraz więcej ludzi zaraża się śmiertelnym wirusem ?

Jak wyglądają statystyki zarażenia HIV w Polsce i na świecie ?

Jak wygląda życie osób zarażonych ?

Prezentacja multimedialna, poradnik pacjenta – Jak żyć z HIV

 

2.Wiem co jem.

 

 

Czy wiesz co zawierają i z czego się składają produkty spożywcze, które spożywasz ?

 Wykonanie poradnika zdrowego żywienia w dowolnej formie.

 

3.Chemia w kuchni.

Jakie związki chemiczne znajdują zastosowanie w żywieniu ?

Jakie mają działanie, czy są zdrowe, czy szkodzą ?

Prezentacja multimedialna

 

4.Rośliny naszych lasów.

Jakie rośliny można znaleźć w polskim lesie ?

Czy mają znaczenie dla życia i gospodarki człowieka ?

 Wykonanie atlasu roślin z opisem

 

 

5. Zagrożenia cywilizacyjne naszego środowiska.

Z jakimi problemami ochrony środowiska zmaga się dzisiejszy człowiek ?

Jak można zapobiegać degradacji środowiska ?

Prezentacja multimedialna

 

6. Sekrety układu krążenia.

Co wiemy o układzie krążenia ?

Prezentacja multimedialna, wykonanie ankiety na temat chorób układu krążenia, grup krwi, zaprezentowanie pomiaru tętna i ciśnienia krwi, analiza wyników badań krwi, pierwsza pomoc w razie krwotoków

10

mgr Dariusz Stępień

- geografia

1. Pustynie kuli ziemskiej.

Co to są pustynie i jak wygląda środowisko pustynne? Czy na pustyniach można żyć?

 

prezentacja multimedialna, makieta pustyni piaszczystej z uformowanymi wydmami

 

 

2. Tajemnice kosmosu.

Gdzie zaczyna się i kończy kosmos? Czy jesteśmy sami we wszechświecie? Jak badamy kosmos?

 

 prezentacja multimedialna

 

 

3. W świecie skamieniałości

Co to są skamieniałości i o czym mówią współczesnemu badaczowi?

prezentacja multimedialna połączona z wystawą oryginalnych skamieniałości z mojej prywatnej kolekcji

 

4.Wrocław jakiego nie znacie.

Czy warto odwiedzić stolicę Dolnego Śląska będąc młodym miłośnikiem geografii i historii? Co ciekawego można tam zobaczyć?

prezentacja multimedialna

 

11

mgr Piotr Drozd

- zajęcia artystyczne

1. Urządzenia techniczne stosowane w środowisku życia ucznia.

Jak bezpiecznie wykorzystać urządzenia techniczne stosowane w środowisku życia ucznia?

  wykonanie prezentacji multimedialnej.

 

2.Rodzaje muzyki młodzieżowej.

Jaką muzykę nazywamy muzyką młodzieżową ?

przedstawienie projektu w formie nagrań, filmów

 

3. Opracowanie programu artystycznego.

 Jak wybrać odpowiedni tekst, opracować choreografię, dobrać odpowiednią muzykę i piosenki do przedstawienia programu artystycznego?

Występ artystyczny przed publicznością.

 

4.Jaką rolę pełni muzyka w życiu każdego człowieka.

Jaką rolę pełni muzyka w życiu

człowieka?

przedstawienie, nagrań, filmów w formie multimedialnej

 

 

6.Czy wiesz co jesz ?

Jak powinno wyglądać nasze zdrowe odżywianie?

prezentacja multimedialna, wykład

12.

mgr Agnieszka Białożyt i mgr Piotr Koch

- wychowanie fizyczne

1. Aerobik – czy to jest trudne ?

Jak ułożyć́ ciekawy i widowiskowy układ choreograficzny z aerobiku do muzyki?

Udział w zajęciach z aerobiku.

Wyszukiwanie atrakcyjnej muzyki do aerobiku.

Konsultacje z instruktorem fitness z klubu w Pruszkowie. Zapoznanie się z rodzajami zajęć z aerobiku, jakie proponują fitness kluby.

Przeprowadzenie treningu polegającego na połączeniu kroków podstawowych.

Opracowanie układu z aerobiku.

Prezentacja układu na "Dzień sportu

 

 

2. Choroby kręgosłupa nie są dziedziczne – pracujemy na nie sami.

Jakie zachowania zdrowotne można zastosować  w przeciwdziałaniu występowania wad postawy?

Jaka jest rola ćwiczeń korekcyjno – kompensacyjnych w korygowaniu powstałych defektów ?

Dowolna forma prezentacji

 

3. Bóle kręgosłupa – jak temu zaradzić ?

Jakie ćwiczenia kręgosłupa w ramach codziennej gimnastyki powinien wykonywać każdy człowiek oraz osoby cierpiące na okresowe bóle kręgosłupa?

 

Wywiad z rehabilitantem na temat czasu wykonywania ćwiczeń i ilości powtórzeń; przygotowanie zestawów ćwiczeń zapobiegają- cym bólom kręgosłupa na co dzień z uwzględnieniem postawy niekorzystnej i korzystnej; ćwiczenia wstępne, wzmacniające i rozciągające

Plansze z zestawami ćwiczeń, prezentacja multimedialna

 

4.Jeśli ćwiczymy, to wiemy w jakim celu?

Jak ćwiczenia fizyczne kształtują naszą sylwetkę? Jak usprawnić poszczególne partie ciała?

Ankieta, wywiad, przygotowanie zestawu ćwiczeń kształtujących poszczególne partie ciała

 

7.Używki

Jak bawić się bez używek?

 

 Zapoznanie się z ogólną wiedzą dotyczącą używek (poszerzanie świadomości).

 Opisanie szkodliwego wpływu używek na organizm.

Ankieta na temat styczności z używkami.

 Analiza przeprowadzonej ankiety.

 Przedstawienie alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu.

 Selekcja materiałów.

7) Prezentacja projektu.

Prezentacja multimedialna

 

6. „ Dzień Dziecka na sportowo w naszej szkole”

 

Jak powinien wyglądać Dzień Dziecka na sportowo w naszej szkole?

Ankieta, wywiad, praktyczna realizacja, artykuł na stronę internetową, artykuł do lokalnej prasy

 

7.  Wykaż dyscypliny sportowe, które można uprawiać w naszym regionie.

Jakie dyscypliny sportowe można uprawiać w naszym regionie?

Wywiad, ankieta, opracowanie raportu

 

8. Tylko systematyczny ruch, a najlepiej bieg może wzmocnić nasze serce i przedłużyć życie.

Jaką rolę spełnia  aktywność ruchowa w walce z chorobami cywilizacyjnymi ?

Jak rozpropagować bieg jako najprostszą formę ruchu w kształtowaniu kondycji każdego człowieka?

Dowolny sposób realizacji

 

9. Wpływ środków anabolicznych na organizm człowieka.

W jaki sposób suplementacja farmakologiczna wpływa na organizm sportowca?

Opracowanie poradnika, informatora

 

10. Sport w moich oczach.

Jak zachęcić naszych uczniów do czynnego uprawiania sportu ?

Poszukiwanie najciekawszych utworów literackich dotyczących zdrowia i sportu. Przedstawienie największych osiągnięć sportowych w historii szkoły.          

Prezentacja multimedialna, gazetka ścienna, plakaty

13.

mgr Piotr

Koch

- informatyka

1. Jak uczniowie naszego gimnazjum wykorzystują Internet?

 

Zebranie informacji o dostępie do Internetu uczniów naszego gimnazjum. Czego nasi uczniowie poszukują w Internecie? Jak możemy wykorzystać Internet w nauczaniu?

Opracowanie ankiety, przeprowadzenie, zebranie informacji i opracowanie wyników. Przedstawienie wyników na terenie szkoły i na szkolnej stronie internetowej.Plakaty na terenie szkoły. Zakładka na szkolnej stronie internetowej.

 

2. Czy środki audiowizualne pomagają w doskonaleniu techniki sportowej?

 

W jaki sposób rozwój środków audiowizualnych pozwala na  doskonalenie techniki sportowca ?

Zebranie opinii uczniów szkoły na

w/w temat (ankieta)

prezentacja multimedialna

 

3.Wirtualny spacer po mojej miejscowości

Jakie miejsca warto zobaczyć w twojej miejscowości?

Ankieta, wywiad, prezentacja multimedialna dotycząca miejsc godnych uwagi znajdujących się w twojej miejscowości

 

4. Co po gimnazjum? (informator o szkołach średnich).

Jaką szkołę średnią warto wybrać i dlaczego ?

Zebranie informacji dotyczących szkół, usytuowanie, baza, bliskość środków komunikacji, ilość uczniów, kwalifikacje kadry, wyniki egzaminów  na tle miasta, województwa i kraju, oferta zajęć pozalekcyjnych, działania samorządu uczniowskiego i inne

Prezentacja multimedialna

 

5.Dlaczego warto wybierać naszą szkołę ?

Zebranie informacji dotyczących szkoły: usytuowanie, baza, bliskość środków komunikacji, ilość uczniów, kwalifikacje kadry, wyniki egzaminów gimnazjalnych na tle miasta, województwa i kraju, oferta zajęć pozalekcyjnych, działania samorządu uczniowskiego i inne

Informator multimedialny

 

 

 

WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE - PUBLICZNE GIMNAZJUM W PRZEWORNIE ul. Kolejowa 4D, 57-130 Przeworno